Infohåndbok for beboere
Til beboere i Vestlia Borettslag
Infohåndboka er ment som et hjelpemiddel for å få kjennskap til virksomheten og de regler som gjelder for borettslaget.
Å fange opp og å regulere alle livets hendelser er verken ønskelig eller mulig. Det er derfor en grunnleggende forutsetning at alle parter viser rimelig forståelse og solidaritet ovenfor de demokratiske spilleregler som er etablert.
Infohåndboka er nå primært digital. Dersom du ønsker den i papirutgave, ta kontakt med Driftsavdelingen.
Generelt
Borettslaget administreres av en kombinasjon mellom TOBB forvaltning, driftsavdelingen og styret. Generalforsamlingen har øverste myndighet.
Generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan innkalles med kortere frist som dog skal være minst tre dager.
Se ellers borettslagets vedtekter.
Ledelse og forvaltning
Styret velges på generalforsamling som avholdes hvert år.
Styret har ansvaret for borettslagets økonomi, vedlikehold av bygninger og ytre anlegg samt andre forhold av felles interesse for beboerne.
Skriftlige henvendelser til styret kan legges i styrets postkasse ved driftsbygningen i Steindalsveien 14, eller sendes på e-mail til [email protected]
Beslutninger fattet av generalforsamlingen og vedtak som er fattet innenfor de områder de er gitt myndighet, er bindende for beboerne.
Styret har møtelokale i kjelleren i Edgar B. Schieldropsveg 6 A.
Administrasjon
Administrasjonen av borettslaget foretas av TOBB Forvaltning AS, som lagets forretningsfører. På vegne av styret forestår de blant annet følgende hovedoppgaver:
- Omsetning av leiligheter - bostøtte
- Fordeling av skattemessige andeler
- Personelladministrasjon - lønn - honorarer etc
- Regnskap - bilagsbehandling, betalingsrutiner
- Innkreving av fellesutgifter / inkasso
Andelseiere henvender seg til forretningsfører vedrørende oppsigelse av leieforhold, søknad om bruksoverlating (tidligere kaldt fremleie), bostøtte, skattemessige forhold.
Forretningsfører har kontor i Krambugata 1, 7011 Trondheim
Postadresse: Postboks 2424 Sluppen, 7005 Trondheim
Driftsavdelingen
Vaktmesteren har kontor i Steindalsvegen 14 (Driftsbygningen).
Vaktmesterens arbeidsoppgaver omfatter i første rekke ytre vedlikehold og fellesarealer, og i utgangspunktet ikke inne i den enkeltes leilighet. Se forøvrig Instruks for vaktmestertjenesten under Regler og vedtekter.
Vaktmesteren kan treffes på telefon 916 56 920.
E-postadresse; [email protected]
Vaktmesteren har kontortid mandag og onsdag kl. 07-07.30, og tirsdag og torsdag kl. 14-14.30.
Overdragelse av leilighet til ny andelseier kan foregå på følgende måte:
1. Andelseier selger selv sin leilighet
Etter at andelseier er blitt enig med kjøper om salget, skrives en standard kjøpekontrakt mellom partene. Slike kjøpekontrakter finnes på internett, eller en kan ta kontakt med forretningsfører eller megler for å få slike kontraktsformularer.
Kontrakten er gyldig under forutsetning av at ingen i borettslaget benytter sin forkjøpsrett. Ved hjelp av oppslag på driftsbygningen blir beboerne informert om ledige leiligheter. Søknad om å benytte forkjøpsretten sendes til forretningsfører. Reglene for forkjøpsrett finnes i Vedtekter for Vestlia borettslag, punkt 3.
Hvis ingen melder sin forkjøpsrett og styret i borettslaget godkjenner kjøperen som ny andelseier, er kjøpekontrakten gyldig.
Selger må snarest underrette borettslaget/forretningsfører om at leiligheten er solgt, og alltid informere vaktmester, slik at denne kan foreta en befaring før ny eier flytter inn i leiligheten (se pkt 3 under)
Pant/heftelser på leiligheten må innhentes fra Statens kartverk.
Hele denne prosessen kan enkelt, og relativt rimelig, håndteres av meglere.
Det vil påløpe et meglerhonorar samt forretningsførerhonorar for det arbeidet som gjøres i et slikt tilfelle.
2. Salg gjennom eiendomsmegler
Andelser gir eiendomsmegler i oppdrag å selge leiligheten.
Med unntak av salg og kontraktskriving er rutinene de samme som under pkt. 1 ovenfor.
Kontakten med forretningsfører skjer i dette tilfelle for det meste direkte med megler.
3. Obligatorisk inspeksjon ved salg av blokk-leiligheter
Vestlia Borettslag, representert ved vaktmester, skal inspisere at tilstanden til leilighetene holder et minimumsnivå, og utstyr som skal følge leiligheten er til stede og fungerende ved overdragelse til neste beboer.
Eksempel på hva som sjekkes at fungerer: TV-tuner, trådløs ruter, modem, røykvarsler, brannslukker. sluk - rengjort.
Forkjøpsrett i Vestlia borettslag
Dersom andel i borettslaget selges eller skifter eier, har andre andelseiere i borettslaget forkjøpsrett, og dernest andelseierens og deres ektefelles slektninger i rett opp- og nedadgående linje.
For at andelseiers slektninger skal kunne utøve forkjøpsrett må andelseieren ha bodd i borettslaget i minimum ett år.
For mer info om forkjøpsrett, se Vedtekter for Vestlia borettslag, pkt 3.
Informasjon om mulighet for forkjøpsrett, henges opp i infotavlen på veggen til driftsbygningen.
Bruksoverlating/fremleie er ikke tillatt uten borettslagets skriftlige samtykke og da bare på de vilkår borettslaget setter. Se Vedtekter for Vestlia borettslag, punkt 4.
Andelshaver som ønsker bruksoverlating av sin leilighet, må i god tid før dette er aktuelt henvende seg til forretningsfører.
Borettslagsloven gir retningslinjer om fremleie av bolig.
Ytre vedlikehold er borettslagets ansvar. Alle tiltak som koster penger kan gi utslag i husleien. Det er derfor viktig å poengtere at dugnad og egeninnsats er lønnsomt.
Andelseieren skal, for egen kostnad innenfor boligen og i ytre rom som naturlig hører boligen til, sørge for forsvarlig vedlikehold.
Vedtekter for Vestlia borettslag, punkt 5, gir detaljer om hva andelseieren er ansvarlig for å vedlikeholde.
Ønsker du å foreta endringer i leiligheten, vær da oppmerksom på følgende:
- Du står helt fritt når det gjelder arbeider som går inn under "vanlig vedlikehold" og forbedringer som maling, tapetsering, flislegging etc. Dvs. alt som kan gjøres for å holde leiligheten i hevd. Det anbefales å bruke fagfolk når det gjelder rehabilitering av våtrom. Ikke fagmessig utført arbeid her, kan medføre skade på egen og følgeskade på tilstøtende leiligheter samt skade på bygningsmassen.
- Når det gjelder forandringer i leiligheten som f.eks. rivning eller flytting av vegger, bør driftsavdelingen i borettslaget først varsles slik at det kan bli vurdert om forandringer medfører bygningsmessige konsekvenser med hensyn til brannvarslings anlegg, ventilasjon, lydisolasjon etc. Det er avløpsrør og el-installasjoner innstøpt i betongvegger og gulv, så forhør deg med driftsavdelingen før meisling av gulv og ut-lekting av vegger.
- Ingen betongvegger kan endres på, disse er bærevegger.
- Legg inn info om utetrapper blokk-link til infoskriv
- Mal til vannavviser-infoskriv
- Trapp inngangsdør rekkehus
Boligmassen er forsikret av borettslaget. Skader som måtte oppstå må meldes til forretningsfører eller vaktmester.
Den enkelte andelseier må selv sørge for å forsikre sitt eget innbo og løsøre. Skader som går på egen innboforsikring meldes til eget selskap.
Inkludert i innbo- og løsøreforsikringen er også erstatning for eventuelle utgifter til å bo utenfor hjemmet i den perioden utbedringsarbeidene pågår.
Fra og med 21. februar 2019 har Vestlia borettslag gått over i en ny forsikringsavtale for boligmassen med If. Dette er en totalforsikringsavtale som er kommet i stand i et samarbeid mellom If og Norske Boligbyggelag (NBBL). Forsikringsavtalen med If administreres av TOBB.
For skader på dagtid: ta kontakt med TOBB på telefon 73 83 15 00.
For skader på kveld/natt: ta kontakt direkte med If på telefon 02400.
Det er tillatt med husdyr i borettslaget.
Hunder skal føres i bånd i borettslagets område. Det er ikke tillatt å ha hund i bånd på uteareal uten tilsyn eller dyr i bur på plenene.
Det er selvfølgelig eiers ansvar å fjerne ekskrementer etter både hund og katt. Overtredelse kan føre til at husdyret blir forlangt fjernet.
Borettslaget har en hundepark på nordsiden av Arne Fjellbus veg 6 - i retning Othilienborg. Ordensregler for parken finner du på et skilt utenfor parken.
Beboerne er til enhver tid pliktig til å varsle vaktmester/forretningsfører dersom skadedyr oppdages i leilighetene eller fellesrom.
Forsikringsavtalen Vestlia borettslag har på boligmassen med If, inkluderer skadedyrbekjempelse gjennom Anticimex.
Dersom du oppdager skadedyr, ta kontakt med Vaktmestertjenesten eller Anticimex direkte på telefon 815 48 250.
Vi har en nøkkelavtale med TOBB.
Dersom du har behov for ny nøkkel kan dette bestilles ved å fylle ut et skjema på hjemmesidene til TOBB, eller ved å ringe telefonnummer 73 83 15 00.
Skjema finner du her: tobb.no/for-beboere/nokkelbestilling
Ved å fylle ut skjema på nettsiden til TOBB, er nøkkelrekvisisjonen gratis.
Selve nøkkelen betales til leverandøren.
Trenger du hjelp for å komme inn i leiligheten?
Vi har innlåsningsassistanse inkludert i nøkkelavtalen med TOBB.
Bestill hjelp til innlåsing av Avarn Security (24t) på tlf: 916 45 956
Tjenesten koster kr 625.
Brannslukningsutstyret skal følge leiligheten.
I følge forskriftene fra Direktoratet for brann og eksplosjonsvern er det brukers ansvar (andelseier) å føre tilsyn med at utstyret er funksjonelt i orden.
For pulverapparat betyr det å følge med at kontrollnålen står på grønt og å vende apparatet minst en gang i året, for å motvirke at pulveret forsteiner seg. Borettslaget kjører i tillegg en 5-års-kontroll for alle apparater.
Pulverapparat som ikke er i orden, må andelseier selv levere til vaktmester for utskifting. Andelseier som selv ikke er i stand til å levere apparatet, kan kontakte vaktmester.
For røykvarslere betyr det å kontrollere apparatene ved å trykke på knappen ca. en gang pr. måned og å skifte batteri minst en gang i året.
Borettslaget har som rutine å dele ut ett batteri pr. rekkehus ved juletider.
Blokker er omfattet av felles varslingsanlegg som blir kontrollert årlig.
Andelseier er ansvarlig for det elektriske anlegget fra og med sikringsskap.
Ved eventuelle endringer/reparasjoner skal ansvarlig installatør for endringen utstede et samsvarsskjema som bekreftelse for at endringene av anlegget er utført i samsvar med sikkerhetskravene i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg. Det må du sørge for å laste opp i boligmappa.no (du logger inn med bankID)
Ved senere kontroll skal dette skjemaet, samt dokumentasjon over utført arbeid, kunne forevises. Det er derfor av stor viktighet at disse dokumentene arkiveres på en fornuftig måte og at de følger leiligheten.
For andelseiere som ønsker strøm på veranda, ligger trekkrør klart. Kontakt vaktmester for informasjon om dette.
Det fins stikkontakt i en av bodene i kjelleren, til f.eks fryser. Kun borettslaget kan endre på det elektriske anlegget i kjelleren.
Hovedsikring leilighet blokk
Hovedsikringene for leilighetene i blokkene kan maks oppgraderes til 32A 1 - fase i EBS og 40A 1 - fase i AF. Styremøte nr. 5, 02032015 (sak 52/15)
Blokk:
Hver blokk har felles varmtvannsberedere i kjeller.
Stoppekraner (ballofix) finnes i alle leiligheter. I blokkene er kranen på toalettet. For å åpne eller stenge stoppekranen trenger du en 3 mm umbrakonøkkel. Bruk ikke skrutrekker da kranene lett kan ødelegges.
Stoppekran for hver oppgang er i kjelleroppgangen. Den er merket.
Det er ikke tillatt å koble kjøkkenvifte/avtrekkshette med motor til eksisterende avtrekkskanal. Kun kjøkkenvifter med omluft og kullfilter er tillatt, eller så skal avtrekk ut på veranda.
Hver blokk har en utekran. Den er avstengt i vinterhalvåret.
NB! Vasking av motorkjøretøy skal foregå på vaskeplass ved driftsbygningen.
Rekkehus:
Stoppekran fins i vaskerommet i sokkeletasjen.
Rekkehus har 2 utekraner som ikke er frostsikre. Andelseier stenger vannet fra innsiden i vinterhalvåret og åpner utekranene.
Varmegjenvinningsanlegg står på loftet. Filter skal byttes en gang i året.
Det tillates montering av luftvarmepumper i rekkehus. Kontakt vaktmester før montering.
Vestlia BL har avtale med Telenor ( tidligere Canal Digital) om levering av TV og bredbånd på fibernett.
Bredbånd: Komplett 100-abonnement , hastighet 100/100 på internett.
Kostnaden er inkludert i husleien og utgjør pr leilighet 389 kroner (239,- for bredbånd/internett + 150,- for kabel-TV). Det er mulighet til å kjøpe seg opp i hastighet, som blir fakturert den enkelte andelseier.
Høyere hastighet kan bestilles individuelt ved å logge inn på Min Side eller ved å kontakte Telenor på telefonnummer 915 09 000.
Dersom du ønsker en bekreftelse på kostnadene, send epost direkte til [email protected] med fullt navn, adresse og at du bor i Vestlia Borettslag.
HD PVR-dekoder, modem og trådløs router følger med leiligheten, og skal ligge igjen om man flytter.
Hver vår i månedsskiftet april/mai, arrangeres en dugnad til våropprydding. En dag for EBS og en dag for AF. I samme uke står avfallscontainere til disposisjon.
Det er positivt at andelseierne tar initiativ til beplantning/pynting i og ved oppgangene. Borettslaget dekker disse kostnadene etter gitte rammer med kr. 1000,- pr. oppgang. Beboere i samme oppgang må koordinere at samlet beløp holdes innenfor disse rammene. Ta kontakt med vaktmesteren vedrørende dette.
Beplantning på fellesområder må alltid skje med styrets tillatelse og i samråd med vaktmester. Dette på grunn av gressklipping, snøbrøyting og annet vedlikehold.
Utebodene skal brukes til sykler, barnevogner, sparker, akebrett og lignende.
Når utstyret ikke er i bruk, anbefales det å bruke fellesboden i kjeller til dette. Dette på grunn av plassutnyttelsen.
Trappeoppgangen skal ikke brukes som lagringsplass, av brannhensyn.
Klær og skohyller utenfor dørene er ikke tillatt. Det er heller ikke tillatt å oppbevare møbler, materialer, materialrester, klær, eller annet brennbare materialer og lignende i fellesrom, ganger og kjeller.
Se også ordensreglene for Vestlia borettslag.
Vestlia BRL har privatrettslig parkering, dette er beskrevet på informasjonssiden for parkering:
https://vestliaborettslag.no/om-borettslaget/parkering/
Det er ikke tillatt å reservere plasser på felles parkeringsplass. Beboere som er tildelt garasje og motorvarmer skal bruke disse da antall parkeringsplasser er noe begrenset.
Ved snøbrøyting er det viktig at alle bidrar til å lette arbeidet med brøyting for vaktmesteren bl.a. ved å flytte bilene så han kommer frem med brøyteredskapene.
Veiene på indre område skal ikke benyttes av motorkjøretøy. Unntatt fra dette er vedlikeholds- maskiner og nødvendig tilbringertjeneste. Med nødvendig tilbringertjeneste menes utrykningskjøretøy, flyttebiler, varebiler med tunge ting og transport av syke og bevegelseshemmede. Unødig kjøring er brudd på vegtrafikkloven og kan av den grunn bli bøtelagt. Nødvendig kjøring på indre område skal foregå i gangfart.
Enhver har rett til å påtale en annen som bryter disse reglene. Beboer er ansvarlig for at deres besøkende retter seg etter reglene.
Vask og annet vedlikehold av bil, motorsykler og moped skal skje på anvist vaskeplass ved siden av driftsbygningen.
I borettslaget finnes det store utendørsområder som alle kan benytte. De skal benyttes slik at de ikke skades, og det skal ikke kjøres på plen med motorkjøretøy.
Borettslaget har en ballbinge i dalen mellom EBS og AFV, samt ballvegg og aktivitetsløype.
Søppelsortering
Rundt i borettslaget står kontainere for kasting av papir, plast og restavfall.
Det fins også en større kontainer ved driftsbygningen for større avfall. Den er todelt/har to hengelåser. Åpnes med husnøkkel/postkassenøkkel for ytterdør (blokk/rekkehus).
Glass og metall kastes ved den store kontaineren ved driftsbygningen.
Farlig avfall
Vi har en miljøstasjon for farlig avfall i borettslaget, plassert ved driftsbygningen. Stasjonen er låst og åpnes med husnøkkel for ytterdør.
Detaljer om hva som er farlig avfall finner du på Renholdsverkets hjemmesider
Levere avfall selv: trv.no
Bestille henting av avfall:
Informasjonstavle for borettslaget er montert på ytterveggen til driftsbygningen. Her orienteres det om bl.a. forkjøpsrett ved salg av leiligheter, og annen informasjon som ønskes gitt til beboerne.
Annen relevant eller vesentlig informasjon vil bli informert om på oppslagstavler i blokkoppganger eller i postkasser.
Dersom du ønsker å leie garasje, hybrid/el-bil eller motorvarmerplass, sendes en åpen søknad til driftsavdelingen som tar dette videre med TOBB.
Bruk e-postadresse: [email protected].
Det er 58 garasjer, 37 ladeplasser for hybrid/el-bil og 59 strømplasser av gammel type (motorvarmer).
- Garasje tildeles etter boansiennitet,
- Ladeplass og strømplass tildeles etter søkeransiennitet
Lading av elbil er kun tillatt på dedikerte ladeplasser. Det er ikke tillatt å lade hybrid/elbiler i garasje.
Veranda skal brukes på en måte som ikke sjenerer de øvrige beboerne.
Ved grilling på veranda må det av hensyn til brannfaren vises den største forsiktighet. Kun elektrisk grill eller gassgrill kan benyttes. Det er ikke lov til å oppbevare gassflasker i kjelleren.
Det er ikke tillatt å lufte og riste sengetøy, tepper matter o.l. på balkongen.
Ved bruk av kappsag må man bruke oppsamlerpose så ikke sagspon havner på naboverandaene.
Ytterdørene skal være låst 24 timer/7 dager i uken.
Ved behov for endringer knyttet til callinganlegget, f.eks. endring av lydstyrke, kan vaktmester kontaktes.
I Edgar B. Schieldrops veg er det anledning til å fyre med vedovn. Det forutsettes at installasjon av ovn blir utført i henhold til gjeldende (offentlige) forskrifter.
I Arne Fjellbus Veg er det kun mulighet for elektrisk oppvarming.
Renhold i blokkene utføres av NRS as. Dette inkluderer:
Ukentlig
- trapperom/oppganger
- gelender
- postkasser
Månedlig
- kjellerganger
- vindusposter
- vaskerier
1/2 årlig
- vindusvask utvendig og innvendig
Utover dette har alle beboere et felles ansvar for å holde fellesareal ryddig og rent.
Eventuelle tilbakemeldinger på utførelse av renholdtjenestene meldes til Driftsavdelingen eller styret.
Vaskeri finnes i kjelleren i alle blokker. Her finnes både vaskemaskin og tørketrommel, liste for å booke tid ligger i vaskeriet.
Kort for vask kan kjøpes og fylles på hos vaktmester, pris pr. vask er 10,- og pr. tørk er 10,-
Brukerinstruks er hengt opp i hvert vaskeri. Se ordensregler for vaskeriene
Vaskeriene er for beboerne innenfor eget hushold.
VEILEDNING FLEXIT VENTILASJONSANLEGG
Dette er en tilføyelse til den veiledning som er utdelt ved installasjonen av anlegget og erstatter ikke denne. Les derfor original veiledning nøye! Til daglig trengs kun de fire grunnfunksjonene under listet i avsnitt «Daglig bruk». Alt annet bør dere rådføre dere om med profesjonelle før dere stiller på.
Det er gjort en standard justering av anlegget etter norsk standard, men det er mulig å fravike denne om noen finner dette ønskelig. Dette gjøres da på andelshavers eget ansvar og rettes opp på andelseiers regning om det trengs ekstern hjelp til å korrigere tilbake. Borettslaget har ikke noe ansvar i forhold til feilinnstillinger gjort av beboere.
Alle i rekkehus har fått installert kun en bruker til ventilasjonsanlegget. Merk at det da kun kan knyttes opp mot en epostbruker. Har du flere telefoner/nettbrett kan selvfølgelig samme bruker registreres på flere apparater med nedlastet App. Har du app fra 2020 / 2021 må denne oppdateres for å kunne benytte alle funksjoner.
DAGLIG BRUK
Når Flexit-app åpnes får man opp et standardbilde med aktiv funksjon og info om innstilt temperatur. Øverst, i det blå feltet, står det en rekke bokstaver og tall. Dette er navnet på anlegget du styrer.
Nederst på startsiden vises ute og inneluft;
Home er standard funksjon av anlegget. Man kan hurtigstyre anlegget ved å trykke på enten «Home» for funksjonsendring eller på området for å endre foretrukket temperatur på luften som skal leveres.
Trykker man på «Home» får man opp en funksjonsmeny:
Ved å trykke på de enkelte funksjonsmenyer får man anledning til å styre forskjellig mengde luft inn og ut av huset.
«Away» senker til/ut-lufting og temperatur. Dvs bruker mindre strøm.
«High» gjør øker luft inn og ut (ikke temp), gir mer luft en viss tid.
«Fireplace» gir økt overtrykk og er fin ved opptenning av peis og ved bruk av kjøkkenviften.
Trykker man på for eksempel «Fireplace» åpner man ny meny med to valg. Man kan 1) stille inn antall minutter funksjonen skal kjøre, 2) starte funksjonen. side 2
Ved aktiv bruk av systemet kan man velge å sette på «Away» når man skal handle, er på jobb osv. Husk da å stille inn antall minutter funksjonen skal være aktiv. Når tiden går ut returnerer anlegget til modus «Home».
Funksjonen «High» kan være lurt å sette på når man har dusjer eller bruker vaskemaskin/tørketrommel for å suge ut fuktig luft raskt.
Meny øverst til venstre
Trykker man på strekene ved siden av navnet på anlegget åpnes en todelt meny for detaljert styring av anlegget. Meny «Øvrige» er kun til info og servicepersonell og skal normalt sett ikke brukes. Unntaket er er om man skal stille inn i «Servicemodus». Kun «LUFT» er et alternativ for beboere.
Meny «LUFT»
Menyen «LUFT» øverst til venstre åpner info om drift av anlegget. Her er det også mulig å endre på hvor mye luft som skal sendes inn og ut av huset.
«Driftsinformasjon» viser oversikt på innluft/utluft samt hvor mye luft som går gjennom anlegget. Kun info og ikke mulighet for å endre noe.
Tilsvarende er undermeny «Luftfilter» kun info om nedtelling til neste filterskifte:
I meny «Lufttemperatur» kan man stille inn temperatur på tilluften:
Trykk på enten Home eller Away og man velger med dreieuret eller ved bruk av +/- den temperatur man foretrekker levert inn i huset. side 3
Trykk OK når valgt eller Avbryt om man angrer. Gå tilbake til meny «Lufttemperatur» ved å trykke på pil i blått felt øverst.
Meny «Tilleggsvarme» er for bruk av elbatteriet som er installert i anlegget. Det styres automatisk av behovet for oppvarming av innluft til ønsket temperatur. Varmeelementet er på 350W og kan på kalde dager gå på 100% uten at en oppnår ønsket temperatur på innluft. Denne funksjonen trenger ikke andelseierne å tenke på normalt. Kun dersom innluften blir meget kald, bør man sjekke om en må restarte varmeelementet. Her bør en bruke «Servicemodus» som finnes under «Øvrige» / «Service». Elbatteriet går fra 0 -100% automatisk etter den temperaturen du har stilt inn på innluften. Du kan nå stille inn ønsket innetemperatur. 100% = 350W.
Meny «VIFTER»
I meny «Vifter» kan man stille inn hvor mye luft som skal gå gjennom anlegget på de forskjellige innstillingene. Dette er innstilt av Trønderblikk etter norsk standard og må brukes varsomt.
Gjem de originale innstillingene (bilde / skriv de ned !) før man begynner individuell justering. Husk man kan også justere luftmengde ved å stille på selve ventilene i rommet. Det er ingen angrefunksjon på dette så bruk varsomt!
Er det lite luft i et rom kan du først prøve å åpne ventil mere enn innstilt. For mye, så demper man luftgjennomstrømmen på ventilen. Vær obs på at endring i ventilåpning i et rom flytter tilsvarende mengde luft til andre rom. side 4
ANNET PRAKTISK NYTTIG
Andelseier må selv bytte filter 1X pr år. Filter blir levert av VBL i november senest hvert år.
- • Bruk serviceinnstillingen på appen for å stenge ned anlegget for å hindre skader på varmeelement og andelseier: Trykk på de 3 strekene, deretter øvrig, deretter Service, servicemodus og fortsett. Du får nå en kontrollert nedstenging som tar ca. 3 minutter. Denne framgangsmåten kan du bruke om du ønsker å stenge anlegget. Trykk start så kommer anlegget til å starte etter en liten stund.
Hvert 3. år kommer VBL med service på anlegget, punkt 4.3 Skifte av børstelist.
Andelseier må selv støvsuge avtrekksrørene fra badet og de 3 andre plassene. En enkel jobb som vi har informert om tidligere. Se infoskriv på hjemmesiden. Det bør gjøres minst hvert 5. år.